مقدمه کتاب نسخه پیچی آسان نوشته دکتر بابک علیزاده

داروخانه آنلاین ,

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:







RSS

داروخانه شبانه روزی دکترعلزاده
دارودیجیتال

دو شنبه 27 فروردين 1397

مقدمه کتاب نسخه پیچی آسان نوشته دکتر بابک علیزاده

مقدمه کتاب نسخه پیچی آسان نوشته دکتر بابک علیزاده

مقدمه:

اختلاف در فهم و کاربرد اصطلاحات رایج داروسازی به خصوص برای همکاران نسخه پیچ یکی از معضلات این حرفه است.

تجربه سال ها کار در این عرصه و همکاری نزدیک با همکاران غیر داروساز که اصطلاحا نسخه پیچ نامیده میشوند و عدم امکان توضیح چند سطری و یا چند جمله رسا در مورد سوالاتی که برای این همکاران در رابطه با اصطلاحات معمول در داروسازی مطرح میباشد از یک طرف و خلا موجود در رابطه با منابعی در سطح این رشته از طرف دیگر,  نگارنده را واداشت که دست به جمع آوری و تدوین این کتاب بزند. تا شاید راه گشای علاقه مندان رشته داروسازی در این سطح گردد.

وقتی در محیط داروخانه همکاران نسخه پیچ در مورد اصطلاحی میپرسند، بسیار دشوار است که بتوان در چند جمله آنچنان روشن در مورد آن توضیح داد که برای پرسشگر، مطلب کاملا روشن و واضح نمایان گردد. چون هرجمله ای که بیان میگردد کلماتی را به همراه دارد که خود نیاز به توضیح و تفسیر خواهند داشت به طور مثال؛ چرا کارایی بعضی از داروها پس از مدتی که استفاده میگردد کاسته میشود؟ واضح است؛ چون این دارو ها بر روی گیرنده هایی اثر میگذراند که در دراز مدت باعث افزایش گیرنده ها و کاهش اثر دارو میگردند.

گیرنده چیست؟ چگونه در دراز مدت گیرنده ها افزایش می یابند؟ به چه طریقی و چگونه دارویی خاص را شناسایی میکنند؟ آیا میتوان مانع افزایش گیرنده ها و یا کاهش اثرات دارو شد؟

همانطور ک مشاهده نمودید پاسخ به یک سوال خود مستلزم ارائه توضیحاتی در حد یک کتاب خواهد بود. نگارنده پس از جستجو در عناوین کتاب های منتشر شده، نتوانستم کتابی جامع در رابطه با آشنایی با علوم دارویی جهت استفاده در داروخانه ها بابت پاسخگویی به سوالات هم کاران نسخه پیچ بیایم.

لذا برآن شدم تا مطالبی را در این زمینه گردآوری نمایم و با استفاده از تجارب داروخانه و آشنایی با نیازهای افراد شاغل در داروخانه ها ئست به تدوین این کتاب بزنم.

این کتاب شامل سه بخش است؛

در بخش نخست به معرفی علوم و زیرشاخه های داروسازی و دروسی میپردازد که دانشجویان رشته داروسازی در مراحل تحصیل می گذرانند، آشنایی با گروه های دارویی و اثرات درمانی آن ها ، سم شناسی و داروسازی بالینی ، داروسازی صنعتی ، فارماکوگنوزی ، شیمی درمانی و فارماکولوژی از موضوعات این فصل است .

بخش دوم شامل : آشنایی با داروخانه و مشخصات فیزیکی آن ، آداب نسخه پیچی ، سفارشات انبار دارویی ، نسخه و اصول نسخه نویسی ،  داروسازی جالینوسی یا داروهای ترکیبی و اشکال دارویی رایج در داروخانه ها و مخفف نویسی آن ها ، مقایسه اشکال دارویی براساس راه های تجویز دارو و بسته بندی و راهنمایی های لازم جهت استفاده برخی اشکال دارویی و نحوه مصرف دارو و زمان مصرف دارو همراه با نکات قابل توصیه به بیماران و علائم اختصاصی اشکال دارویی و در نهایت تداخلات دارویی و رابطه آن با رژیم غذایی و از مهم ترین موضوعات این فصل است و در این فصل هم چنین خطاهای رایج نسخه پیچی که از موضوعات بسیار مهم است مشاهده می شود .

بخش سوم : به تاثیر مکمل های رژیم غذایی و پودرهای بدن سازی ، مصرف داروها در دوران بارداری و داروهایی که ماما مجاز به تجویز آن ها می باشد و نیز نام های تجاری و ژنریک داروهای پر مصرف و داروهای بدون نسخه از مهم ترین موضوعات مطرح شده در این بخش است .

در پایان لازم می دانم از دوستان و همکارانی که در ارائه نظرات و انتقادات مرا یاری کردند و نیز از آقای جعفری که در تصحیح و ویراستاری این مجموعه نقش به سزایی داشت و کلیه کسانی که مرا در این امر مهم یاری کردند تقدیر و تشکر نمایم .  

دکتر بابک علیزاده

خرداد 91

 

برای بحث و تبادل نظر پیرامون کتاب نسخه پیچی آسان نوشته دکتر بابک علیزاده به تالار گفتگو سایت بپیوندید. 

برای خرید کتاب نسخه پیچی آسان نوشته دکتر بابک علیزاده اینجا کلیک کنید.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:










نوشته شده توسط دکترعلزاده در ساعت 21:31

به وبلاگ من خوش آمدید
ایمیل مدیر :


اسپرت اریو
اپشن اریو z300
کادو تولد

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان داروخانه شبانه روزی دکترعلزاده و آدرس darudigital.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






صفحه نخست | پست الکترونیک | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ | تم دیزاینر

.::